Derbi

Logo Derbi.png

Derbi scooters.

De naam Derbi komt van Derivado de Bicicleta, letterlijk afgeleid van de fiets. Derbi is een Spaanse fabriek, opgericht in 1922 door Siméon Rabas Singla. In Mollet bij Barcelona repareerde, monteerde, verkocht en verhuurde hij fietsen. Samen met zijn broers ging hij ook frames voor Spaanse motormerken maken.

In 1950 ging men zich volledig op de productie van motorfietsen richten. In november van dat jaar werd de eerste motorfietsen gepresenteerd. Het waren 50cc-modellen die onder de naam SRS (SiméonRabas Singla) werden verkocht, naar de oprichter van het bedrijf.

Al snel kwamen er modellen met 95, 98 en 250 cc. In 1955 volgde een moderne 350cc-tweecilinder en een 125cc-model. Intussen was de merknaam al veranderd in Derbi. De motoren waren allemaal tweetakten. Dankzij opdrachten van het Spaanse leger kon het bedrijf uitbreiden. Men ging zich vooral op de 50cc-klasse concentreren maar in 1964 kwam er toch weer een 75- en een 125cc-model.

Derbi behaalde veel successen in de lichtewegraceklassen, met name met coureur Angel Nieto. Men wilde ook zeer snelle 50cc-modellen in productie nemen, maar de veranderde Spaanse wetgeving die de maximumsnelheid voor bromfietsen op 40 km/uur stelde stak een spaak in het wiel. Daarom gooide Derbi het roer om en ging lichte motorfietsen en scooters maken. Er kwamen ook crossmotoren en crossbrommers in het programma. In 2001 werd Derbi overgenomen door Piaggio.

Inmiddels rijden er aardig wat brommers (en motors) rond van Derbi, waaronder de Senda 50 R (offroad), Senda 50 SM (onroad) en de GPR 50 (onroad). Ook zie je nog wel eens de oudere Derbi FDS50, een concurrent van de (populairdere) Honda MT50.

Sinds 2006 heeft Derbi zijn bromfietsen met een nieuw soort motorblok geleverd. Het grootste verschil is dat de koelvloeistof nu ook door het motorblok zelf stroomt in plaats van enkel door de cilinder.