E10 is geen aanrader voor uw scooter!

metronieuws.tcdn.nl%2Ffield%2Fimage%2Finline%2Fmt_960a120b9c0f7922d74f1f6d658d56f0.jpg
Dus voorkom dure reparaties en tank de iets duurdere brandstof! E10 staat voor 10% Bio Ethanol. E5 voor 5% Bio Ethanol. 0% is het beste!!!

Wat verandert er?
Alle tankstations in de hele Europese Unie en in IJsland, Liechtenstein, Noorwegen, Macedonië, Servië, Zwitserland en Turkije kennen sinds gisteren dezelfde zwart-witte brandstofstickers. Een enorme operatie: voor Nederland gaat het om 150.000 etiketten bij vierduizend stations.

Op de stickers krijgt Euro 95 de naam E5. De E staat voor (bio)ethanol, het cijfer 5 voor het percentage. Of te wel: in E5 wordt 5 procent (bio)ethanol bijgemengd. Benzine met 10 procent (bio)ethanol heet E10. Diesel heet B7, waterstof H2. Niet alle namen veranderen: super blijft super, lpg blijft lpg.

Euro 95 ging toch E10 heten en niet E5? Hoe zit dat?
Die fout wordt vaak gemaakt. Momenteel bevat reguliere benzine dus 5 procent (bio-)ethanol, vandaar E5. Euro 95 refereert aan het octaangehalte: 95. Het heeft niets met het percentage ethanol te maken.

Het is de bedoeling dat alle duizenden Nederlandse tankstations in de loop van volgend jaar 10 procent biobrandstof gaan bijmengen in de benzine. Dan verdwijnt mogelijk de aanduiding Euro 95 geleidelijk. Na voltooiing van die operatie maken de E5-stickers plaats voor exemplaren met E10. In veel Europese landen leveren tankstations overigens al lang E10, maar in ons land nog nauwelijks.

Schadelijk voor uw scooter?

De meeste scooters zijn niet goed bestand tegen de Bio Brandstof. De weekmakers in keerringen en slangen lossen op wat resulteert in lekkages. Hier heb je met de Euro 95, wat nu nog slechts 5% met Bio Ethanol vermengd wordt nog weinig last van. Word dit volgend jaar verhoogd naar E10 dan moet je je zorgen gaan maken. In het motorblok zullen de onbeschermde aluminium delen, slangen, pompen, keerringen en kleppen welke dan in contact komen met de E10 benzine uiteindelijk beschadigen wegens de corrosieve werking.

In dit geval is tanken met Euro 98 altijd aan te raden!

Waarom zijn die brandstoflabels nodig?
Brussel wil het vakantievierende automobilisten gemakkelijker maken. Nu verschillen de brandstofnamen overal in Europa. Zo heet Euro 95 in Oostenrijk 'super' en in Groot-Brittannië 'Premium Unleaded', terwijl lpg in Frankrijk de naam gpl draagt. Met de nieuwe codenamen eindigt deze Babylonische spraakverwarring.

Gerelateerd