Brandstof verandering van E5 naar E10

fokke en sukke e brandstof.png
Belangrijk, we raden u aan om dit te lezen!

We hebben er nu een jaar aan kunnen wennen maar vanaf vandaag 1 oktober 2019 is het dan echt zover! Vanaf heden is het wettelijk verplicht om E10-benzine op de tankstations in Nederland aan te bieden. Dit houdt in dat de brandstof Euro 95 tot 10% ethanol kan bevatten.De voornaamste reden voor deze wettelijke introductie van E10-benzine in Nederland is dat de CO2-uitstoot door gebruik van E10-benzine minder wordt.

Deze aanpassingen hebben negatieve invloed op de verbranding waardoor roetvorming kan ontstaan. Aangezien scootermotorblokken (voornamelijk 4-takt) uit kleine elementen bestaan, zijn ze erg gevoelig voor achtergebleven roetrestjes. Neem bijvoorbeeld de kleppen in de cilinderkop. Deze open en sluiten continu en laten de in- en uitlaatgassen door. Door roetvorming kan het zijn dat de kleppen minder goed afsluiten (lekken) waardoor compressie verlies ontstaat en de brandstofstroming negatief beïnvloed wordt. De scooter zal slechter gaan starten en inhouden, het verbruik wordt hoger en uiteindelijk kan de scooter zelfs weigeren te starten. Buiten dat trekt bio-ethanol vocht aan, dit ga je als eerst merken door het stotteren, inhouden of weigeren van de motor.

Door de ontvettende werking van bio-ethanol worden belangrijke delen van het brandstofsysteem en motorblok die gebaat zijn bij een vettig laagje aangetast. Denk hierbij aan plastic delen, keerringen en slangetjes die ermee in aanraking komen. Lekkages liggen dus op de loer als deze hier niet bestand tegen zijn.

Om dit alles te voorkomen adviseren wij brandstof met een hoger octaangetal te tanken. Euro 98(Ook wel E5 genoemd) is in deze de beste optie. Vaak worden hier bovendien extra stoffen aan toegevoegd die zorgen voor een nog schonere verbranding. Sommige van deze brandstoffen bevatten helemaal geen bio-ethanol. 

Bij veel brandstofpompen heeft deze brandstof een eigen naam. Hier enkele voorbeelden:

• SHELL:  V-Power

• BP:  Ultimate

• TEXACO:  Superplus

• ESSO: Supreme+

• TOTAL:  Excellium 

Deze brandstoffen kosten per liter wel iets meer, maar op den duur ben je door lagere onderhouds- en verbruikskosten goedkoper uit.

Vanaf 1 januari 2020 wordt gehandhaafd op het gebruik van E10  brandstof, tot deze tijd kunnen we aan de tankstations nog enige vermenging van brandstof tegenkomen. 

Conclusie: Tank dus bij voorkeur bovenstaande brandstoffen. Houd sowieso euro 98 of E5 aan bij de pomp en liever niet euro 95-E10.

Gerelateerd